Tuesday, April 17, 2012

Masa kami di wasai

Awalnya aku sama kawan ku iaitu aku dan Gnui ke wasai.  Kami dua pulang ganya ke wasai atu, siuk jualah masatu, kami saja ja kan meliat siuk kah inda tuk barbeque di wasai ayam atu.  Dah kami meliat-liat sana atu siuk jua lah aing nya lagi sajuk.  Jadi kami tefikir ta jua kan membawa kawan kami lain untuk barbeque di sana atu.  Lapas kami sana hari pun semakin gelap jua kan kami pun balik lah.

Lapas tu kami pun lepak malam atu sama kawan yang lain dan Gnui pun mulalah cerita yang pasal kan barbeque atu baik tah di wasai ayam saja katanya.  Pasalnya sana siuk jua ada lagi tampat mandi.  Bila semua sudah setuju kami pun berunding lah sorang-sorang apa kan dibawa.  Kami yang mulanya berunding malam atu 6 saja.  OKlah daripada sikit.  Dan sudah isuknya pagi kami pun bekumpul di rumah Gnui, tapi semakin ramai lagi yang ikut ani, di malam 6orang ani jadi 9orang.  Inda mau kan batah-batah lagi kami pun bejalan lah ke wasai yang di maksud kan atu.
Sampai sana, masang khemah, marakkan api dan mulalah kami menyalai ayam dan mengeluarkan semua barang-barang makanan kami, tapi alum jua abis makan atu, ada tia dua kawan kami ani terajun ke aing.  Yang duduk ani apa lagi luan iski kan mandi, terajun tah jua.  Sorang pun nada yang tinggal, aku dan Gnui pun turun ikut jua mandi.  Inda tahan meliat durang lain mandi. 

Lama jua kami mandi atu, lalu ada kawan kami memulakan mengumban pasir, jadi kami pun mulalah peperangan pasir.  Makin akhir makin siuk kami mengumban hingga last-last aku tedangar bunyi kocak air yang kuat di sebelah ku, lalu ku lihat, rupanya ada yang membaling batu arah ku.  Ku biarkan saja dulu, jadi aku pun membaling lagi, lama jua aku tapi lapas atu ada lagi yang mengumban batu tapi ku liat kawan ku ani semuanya mengumban pat lain.  Jadi ku liat kawasan atas, ada ku teliat sebalah pokok bepakaian hitam sambil memigang pisau seperti sabit dan lepas tu lari.  Aku yang ketakutan pun naik dari air dan duduk di khemah.  Aku lihat Gnui naik ke tempat yang aku teliat orang memigang sabit atu, Gnui hajat kan mengumban dari atas tapi tidak kesampaian kerana balum jua lama gnui di atas ia pun belari dari sana dan terus ke khemah lalu memakai seluar dan ingin balik, aku pun betanya, kan ke mana kau.  Ia hanya berdiam diri saja

Lalu ia pun balik, aku yang ketakutan jua pun membawa kawan yang lain balik tapi durang inda mau balik, jadi aku biarkan sajalah dan aku pun balik sambil atu menguyung gnui yang inda jua jauh dari aku, dalam perjalanan balik atu aku pun bertanya napa ia awal balik atu, ia pun bagi tau yang ia nampak orang membawa sabit masa ia naik di atas atu dan orang atu belari menguyung ia masatu dan ia pun apa lagi lari lah ke khemah dan orang atu hilang.  Aku pun bagi tau gnui yang aku pun nampak orang atu jua.  Aku dan Gnui inda nyaman hati lalu kami pun bepatah balik ke wasai atu untuk menyuruh durang balik,
tapi balum jua kan masuk ada tia kawan kami ani belari keluar sambil memigang pakaian durang.  Dan kami pun terus belari dari wasai ke sungai kabun pasalnya orang atu menguyung durang dari belakang. 
Dan lepas atu kami pun inda lagi ke wasai.

No comments:

Post a Comment